Trommelremmen
Een trommelrem bestaat uit twee halvemaan-vormige remschoenen (ook wel remsegmenten genoemd), die zijn gemonteerd op een vaste remankerplaat, die niet kan meedraaien met het wiel. Daaromheen zit de
remtrommel, een ronde metalen 'pot', die is bevestigd aan het wiel en dus meedraait. Wanneer het rempedaal wordt ingetrapt, worden de
remschoenen naar buiten geduwd, zodat ze in contact komen met de remtrommel. Door de wrijving, die dan ontstaat, wordt het wiel afgeremd. De remschoenen zijn bekleed met een materiaal met een hoge wrijvingsweerstand, de remvoering. Wanneer het rempedaal wordt losgelaten worden de remschoenen door veren weer naar binnen getrokken.
De rem wordt bediend door een mechanisch of hydraulisch systeem. Het mechanische systeem heeft een eivormig nokje op een hulpasje, als het hulpasje verdraaid wordt worden de remschoenen naar buiten gedrukt. Het hydraulische systeem bestaat uit een hoofdremcilinder en de wielremcilinders, die met elkaar verbonden zijn door remleidingen. Het gehele systeem is gevuld met remvloeistof.
Als het rempedaal wordt ingetrapt, perst de zuiger in de hoofdremcilinder de remvloeistof door de remleiding naar de wielremcilinders. De wielremcilinder is geplaatst tussen de twee remschoenen en duwt deze uiteen.